Vrouwen in de literaire canon

Wie is ervan op de hoogte dat het vrouwen waren die de eerste briefroman, de eerste historische roman, een van de eerste romans over homoseksualiteit en de eerste postmoderne roman avant la lettre van de Nederlandse literatuur schreven? Het gaat hier achtereenvolgens om De historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) van Betje Wolff en Aagje Deken, De schildknaap (1829) van Margaretha de Neufville, Eenzaam avontuur van Anna Blaman (1948) en Zelfportret als legkaart (1954) van Hella Haasse.

‘Vrouwelijke auteurs zijn vaak vernieuwers, maar in de literatuurgeschiedenissen zie je daar nauwelijks iets van terug. Want op een heel subtiele manier denken we allemaal dat vernieuwing hoort bij mannelijke auteurs en dus zijn literatuurgeschiedenissen vooral verhalen van witte, westerse mannen.’ Met een essay in Trouw demonstreerden Loontjens, Uphoff, Verbeke en Speet hun onvrede over de Nederlandstalige canon. Het was de eerste daad van schrijverscollectief Fixdit.

Het volledige artikel staat in Boekenpost # 178.

‘Lief museum, wat schrijf je me toch een gezellige brieven’

Het is 1964 en dichteres Ellen Warmond schrijft als medewerker van het Literatuurmuseum een brief aan columnist S. Carmiggelt, dan al een Bekende Nederlander dankzij zijn Kronkels die hij in Het Parool publiceert, waarin ze hem vraagt om zijn ‘handschriftcahiers’ voor een toekomstige tentoonstelling. Het is het begin van een vijftien jaar durende, sprankelende en geestige correspondentie, die zowel Warmond als Carmiggelt van een onverwachte kant laat zien.

Met haar flair, humor en schrijftalent wist Warmond de kantoorbrief tot een literair genre te verheffen, iets wat Carmiggelt zeer wist te waarderen. De twee werden penvrienden en schreven elkaar over van alles. Over hun moeizame omgang met de drank, over hun moeders, de oorlog, Nederlandse feestliederen zoals ‘Hoeperdepoep zat op de stoep’ en hun talent om in het verkeerde gezelschap de verkeerde opmerkingen te maken. In de brieven leren we de schrijvers persoonlijk kennen: hij mild, zij wat scherper, maar beiden met humor en een stevige dosis zelfspot. Ze laten zien hoe Carmiggelt materiaal voor zijn columns verzamelde, welke rol Warmond namens het museum speelde en hoe ze elkaar inspireerden. Maar vooral geven de vele roddels en anekdotes een interessant inkijkje in het soms vileine literaire en culturele leven uit die tijd.

Het volledige artikel staat in Boekenpost # 177.

klantenservice

E-mail: info@stipmedia.nl
Tel: +31 (0)72 531 49 78
ma t/m do 13 – 16 uur

Adres: Louise de Colignystraat 15
1814 JA Alkmaar

Tip de redactie

Adverteren

© 2022  Stip Media